Všichni vědečtí vůdcové národního roman". tismu českého byli bud přímo osobními neb myšlenkovými žáky Josefa Dobrovského. Josef Jungmann, osobně známý s Dobrovským již od let litoměřických, převzal pro obě hlavní díla svého života, pro dějiny literární i pro slovník, nejen podněty, ale i základní plány mistrovy, na nichž pak vybudoval stavby rozsáhlejší, zasvěcené kromě vědy také službě buditelské. Václavu Hankovi určil patriarcha slavistiky, k němuž se mladý student přimkl ještě před odchodem do Vídně, celý životní směr, takže naukové snahy Hankovy nejsou o mnoho více než popularisací filologického úsilí a tvoření Dobrovského, at šlo o české a slovanské mluvnictví, či o studie jazyka a písemnictví staroslovanského nebo o reformní návrhy pravopisné pro Čechy i pro Slovanstvo ostatní; leckdy stačilo obratnému vědeckému publicistovi, že znovu vydával rozebrané spisy Dobrovského, Pavel Josef Safařík, který za života Dobrovského v Čechách pobyl zcela nepatrně, neměl k otci slovanských studií přímých vztahů a neprojevil k němu nikdy příchylnosti; přes to jeho mluvnické zkoumání i jeho dějepisně starožitnické badatelství jest bez průpravy vytvořené Dobrovským sotva myslitelno, a také literárně historický čin jeho mládí souvisel s obdobnou prací starého mistra. Ale právě nejmladší z těchto romantických učenců, Fran~ tišek Palacký, nalezl ke kmetnému náčelníku duchovědné kritiky v Čechách nejkrásnější a nejdůstojnější postoj, odvděčiv se hodnocením stejně spravedlivým 75