však se nemůže nezastaviti u celé řady příznaků, které ukazují, jak i tento kritický a skeptický duch si osvojil polomystické, polosentimentální rysy, doprovázející zdánlivě tak střízlivou kulturuosvícenskou,ajaku něho prorážely zpod vědomí, jakmile rozum přestal konati přísnou kontrolu. Tu se pak objevilo u Dobrovského zednářské kouzelnictví čísel, písmen, geometrických znaků, mesiášské blouznění filantropické a pacifistické, bezmezná víra v předzvědnou schopnost vlastní inteli •gence - nebyl to jediný žák Descartesův a Baylův který dlel občas v osidlech nauk cagliostrovských. A v takové chvíli napsal Dobrovský také své pro ...roctví o budoucnosti Slovanstva pro svého učitele sla. vistiky Dtirycha do Vídně, jež mimoděk připomíná některé věštby Komenského, nebo romantických mes •sianistů polských : •• Co Vy jste o slovanském, všemu národu společ. ném a církevním jazyku ve smyslu historickém bludně napsal, správně jste pověděl ve smyslu prorockém t. j. o době, která se nyní začíná, a ve které národ slovanský dalekoširokorozloženýpozemi,jménovezmeodSlávy, jelikož Bůh veliké věci na Slovanech a skrze Slovany zjeví světy působením toho, jejž Duch Svatý řídí. Všimni milovníci pravdy a dobra naplněni budou dary I splní se nyní totiž po třetí ono slovo Joelovo: vyleji ducha svého na všeliké te/o. Každé proroctví třikrát se splní, ježto jsou tři, kteří svědectví dávají a troji jest prozře ...te1nost boží: přírody čili Otce, milosti čili Syna, svobody a lásky čili Ducha svatého, který vyvolené při ••