Filologa, jímž Josef Dobrovský byl z boží milosti a vnitřního nutkání, žádával za pomoc občas his# torický vydavatel a kritik, který znamenal vedlejší a podružnou možnost učencovu, avšak z pravidla osvědčil filologický kritik při těchto pomocných služ •bách převahu nad dějezpytcem. Nehistorická, ano proti historická doba tereziánská a josefinská nesnažila se minulosti porozumět, ji vylo .• žit a jejího ducha oživiti, ale za to napínala všecko své kritické úsilí k tomu, aby empirickým rozborem a rozumovým důkazem dovodila, jak nesprávná a vrátká jest tradice o této minulosti. Pohrdaj íc povýšeně a nesnášenlivě středověkem, přímo nenáviděla jeho zbožné báchorky a vedla soustavný boj proti jeho legendám, jejimž původu nedovedla a nechtěla psychologicky po .• chopiti. Spoléhala se na velice lmsé dokumenty, z nichž činila daleké závěry a kromě listinných aktů se opírala právě jenom o dohady a úsudky svého rozumu, často přízemního a krátkozrakého I tímto vším oslabila cenu kritiky pramenů, na něž se dívala jenom s hlediska pravosti, nikoliv však dobové podmíněnosti. Tyto přednosti i vady osvícenského dejezpytu zte .• lesňoval v mohutném měřítku Dobrovského historický učitel a příležitostný odpůrce, Gelasius Dobner, který úsilí celého života a rozsáhlou učenost vnlýtval na vyvrácení omylů, smyšlenek a bajek téhož Hájka, jímž pohrdal lak9 nejlživějším a nejlehkovážnejším ze všech kronikářů. Užasnou zčetlost v pramenech i v literatuře, neúnavné studium listin i kronik doplňovala u něho ne-