Ve vědeckých pracích Josefa Dobrovského o českém jazyku, na nichž se vyučilo filologicelé mladé pokolení buditelské, nachází naukové poznání několik rysů, hledících do budoucnosti jazykozpytu: stálý zřetel srovnávací, porozumění vý" znamu dialektů, smysl pro zvláštnosti živé řeči proti spisovnému jazyku jsou z těch znaků nejzávažnější. A přece i jako jazykovědec byl Dobrovský věrným synem osmnáctého století, vyznavačem osvícenských zásad, stoupencem nehistorické metody: nevystoupil ze své doby, ač vytušil mnohé,k čemu mohlysoustavně přikročiti teprve generace pozdější. Když v sedmdesátých létech dobýval ve filologiprvních ostruh rytířských, šířila se v německé jazyko .• vědě sláva dvou mužů namnoze protichůdných, šváb. ského faráře Bedřicha Karla Fuldy a lipského učence Jana Krištofa Adelungá. Dobrovský se začetl do prací obou, osvojil si jejich metody, ale v ostražitém svém kriticismu dovedl nedostatky jednoho vyvážiti před" nostmi druhého; čím více vyzrával, tím se k nim stavěl zdrželivěji a samostatněji. Skromný samouk Fulda zemřel v tichém svém do. mově daleko od vědeckých středisk deset let před po .• čátky naukové romantiky, a přece v něm byl již kus romantika. Ctil národní dávnověkost, kterou nacházel v oblíbené své gotštiněa oceňoval národně lidový prvek řeči, Jejž proti dobovému přeceňování jazyka spisov" ného shledával v dialektech; bylo jeho průkopnickým činem, že nářečí, považovaná dotud za zkaženinu kniž-