zároveň o vyvrácení legendy, otřesení pověrou, ospravedlnění muže křivě nařčeného, podniká hoUandskofrancouzský rytíř snášenlivosti a nenáboženské mrav", nosti výpravu tu sočitým nadšením. Ale toto filosofimé a mravní zanícení Baylovo dlužno v jeho přísně a většinou suchopárnhěcném textu a v jeho jednoslabičných poznámkách hledati právě tak pozorně a trpělivě, jako projevy jeho kritického pojetí dějin a vzdělanosti: mluví rád mezi řádky , vkládá ironii do přívlastku neb příslovce, posmívá se pouhým dovedným sestavením faktů. Všemu tomu se naučil Josef Dobrovský pro své historické a kritické dílo životní z Baylova historického a kritického slovníku, nahrazuje stejně jako jeho mistr mechanickou polyhistoriipolyhistorií kritickou. Přesná kontrola pramenů, odpor proti citátům z druhé ruky, nespoléhání na autority, vášeň pro historickou empiriukazují u něho zřejmě k baylovské pracovní metodě. Záliba v drobných naukovýchkontroversích, trpělivost při sestavování kritických komentářů, nesnášenlivý od.por k pouhé erudici předešlých pokolení prozrazují i povahové spříznění s Baylem. A konečně spojuje mistra se žákem stejný entusiasmus a to právě ten, jenž jest příznačný pro osvícenský věk: láska k pt'avdě ohrožené předsudky, spravedlnost ke kacířovaným obětem přesvědčení, snášenlivost náboženská i občanská. Ozbrojeni až po zuby, hotovi kdykoliv vyraziti, milujíce klání nadevšecko, jsou oba pravými rytíři ducha. Vykračuje-li si Josef Dobrovský ve svém osníři lehčeji a pružněji než Pierre Bayle, jest to především