porovala nový směr. Ernesti učil čísti biblické texty nepodjatým okem filologovým; Michaelis zasazoval jejich poznání do historického studia vůbec; Semler rozlišoval kaustickou kritikou literární složky Nového zákona, a již již se chystal Lessing opříti svou velkou autoritou bezohlednou biblickou lžikritiku osobivého rozumáře Reimarusa, která znamenala přímo odsudek křesfanství. Právě v této době se zahloubává Dobrovský do hi" blického studia s horlivostí pravé učenecké povahy. Osvojuje si vedle starozákonních jazyků i jiné řeči ori" entální; čítá v hebrejských rukopisech;shledává si materialie k rekonstrukci biblického textu a poprvé si dobývá třiadvacetiletý vědeckých ostruh publikací rukopisných zlomků hebrejských z knihovny klementinské. Stává se přispívatelem učeného časopisu Michaelisova a byl by zůstal dlouho pouhým pražským členem jeho orien", talistické družiny, kdyby mu nebyl nový přítel, kněz pavlánského řádu F ortunát Durych, důrazně připo" menul plodnou pobídku mistra Michaelise, že pro re", konstrukci původního textu biblického dlužno použíti i starých překladů slovanských. Tento nade vše plodný objev, který brzy rozhodlo vědecké dráze mladého klerika, byl pro Josefa Dobrov" skéhovelkým překvapením, ale stejně ho překvapil také objevitel, muž zcela výjimečný v časovém svém okolí. Ve chvíli, kdy Josef Dobrovský sám, poslouchaje všech hlasů a podnětů své doby, uvolňuje a vychovává v sobě osvícence, kterým byl již svým přirozeným založením, 10