orla a prakticky v antologii Z polského Parnasu, že dobře ví, jak vlastenecká poesie, hodná toho jména, má píti z nejhlubších zdrojů citu a myšlenky a věnčiti se jenom květinami vyrostlými na výšinách národní kultury. Jan Karník jalm lyrik náboženský zasloužil by studie zvláštní, nejenom P1'Oto, že od začátku básnické dráhy jest mu vztah k Bohu inspirací nad jiné silnou, ale i proto, že zaujal zcela osobité místo mezi poety Katolické Moderny. Jeho osobně důvěrný poměr k Bohu, jeho bezpečná víra v život věčný, jeho přísné přesvědčení, že Hospodin jest netoliko otcovským pánem našich osudů, nýbrž také spravedlivým soudcem našich vin a dobrých skutků, nedoznaly v křesťanských svých základech od Chudobné žně po Závětří vlastně změn; snad jenom to, co bylo onde spíše programem v neposlední řadě literárním, vyzrálo tuto v plnou skutečnost životní, neotřesenou, nýbrž naopak prohloubenou zkušenostmi světové války, kdy věčný Hospodář připI1avil krvavé žně pro naše viny. I vzpínají se ve všech čelných knihách Karníkových cykly křesťanských modliteb k Bohu, stejně vroucích citově jako zanícených lyricky: v Chudobné žni jsou to vedle cudně 'Svatební Modlitby za nevěstu sládkovské Tři písně pohřební, patrně inspirované klasickými Písněmi smutečními a také připomínající oddanou moudrost jejich vyzrálého křesťanství; ve Večerech u krbu jsou to Suspiria, kde skromný básník a pokorný křesťan úpěnlivě vzývá Boha; v Závětří tři meditace V těžké chvíli, zachraňující pokornou důvěru v Boha i v hodině zoufalství. 218