V poslední knize Závětří postaveno jest proti sobě velice účinně baladické diptychon venkovského osudu: v kronikářském Otci a synovi kletba od· cizení předurčené sudbě životní, v baladickém Rychtáři a smrti moudrost odevzdání se do vůle boží i tehdy, kdy zloba války rozvrátila generační sled a řád: "Bůh dal, Bůh vzal - co platno;" po oboukráte nabyly malé osudy drobných lidí ostré plastičnosti baladické. Z důvěrného vztahu k domovu, z úzkostlivé péče oň v hodinách ohrožení, z přísného svědomí zá· vazku k mrtvým i budoucím se stává Jan Karník vlasteneckým básníkem. Co po prvé zaznělo v Chu· dobné žni pro bouřenou Písní poplašnou, zhoustlo za světové války v Moravské symfonii a za politicko revolučního kvašení prvních let republiky v Červené a bílé v ústřední téma; v obou nejosobitějších knihách Karníkových Večerech u krbu a v Závětří se tyto tóny již nevracejí. Nezatajím, že jsou to umělecky nejpochybnější básně Karníkovy, v nichž za ušlechtilostí úmyslu a za mravní opravdovostí daleko zůstalo básnické provedení. Jenom v některých srdečně výmluvných chvalozpěvech domova a jeho věčných hodnot jako v Moravské symfonii neb Zdrávas, mateřská řeči slyšíme opravdového básníka; jinde se však jeví právě nejosudnější nedostatky Karníkova poetického výrazu: záliba v obratech všedních, rčeních prosaických, barokní sklon k násilným a odlehlým obrazům vpravovaným často neorganicky do celku, hledanost a schválnost techniky rýmu. A přece právě láskyplný vykladač ve.lké poesie polské ukázal čtenáři teoreticky v knize Pod perutí bílého 217