a Listy z kroniky, právě po tom, co především karakterisuje myšlenkovou a životní inspiraci jeho vrste;vníků: po kritickém postoji k životu a po význačnějším zhodnocení sociálních otázek. Jenom v první knize zazní zcela osamoceně cyklus Z deníku dělníkova, nesený vřelým soucitem se strastmi a zápasy moderního !strojového robolJníka, avšak jak příznačné jest pro Jana Karníka, že to jsou vlastně křesťanské modlitby věřícího a pokorného muže, který za sladkého letního večera hledá útěchy na prahu chatky, vzhlížeje k hvěz· dám, spravedlnosti v myšlence na boží soud, na věčnost! A proto ani světová válka, kterou prožil v etapě daleko od vlasti a odkud si přinesl jádro Moravské symfonie a jiných básní i nejedno závažné číslo pro Večery u krbu, nepromluvila k Janu Karníkovi svou urputně naléhavou a revoluční řečí sociálního přetřídění a třídní přestavby, nýbrž ho naopak posílila v tradičním vlastenectví, v tradičním křesťanském humanismu; vyrovnal se s ní přibližně tak, jako jeho milovaný básník ,slovenský Hviezdoslav. A posléze se Jan Karník nadobro odlišuje od svých básnických vrstevníků lyrickou temperaturou své erotiky. Ani do vztahu k ženě nevnáší nikde prvku analytického neb inspirace kritické jako většina jeho současníků, Nerozleptává lásky rozumovou skepsí, nemučí se jejími sexuálními kořeny, nezírá úzkostlivě na její uvadání, odumírání, marnost, ale ani se nedovede povznésti k ~omu, aby mu erotika byla průchodem a prostředkem vyššího poznání světa a Boha. Zná, prožívá a uotívá družný, klidný a oddaný milo8tný cit, *14 211