ký. Nenotuje-li Jan Karník po sládkovsku starosvětské písničky v tónu poesie prostonárodní, skládá za Ilo své drobné a intensivnístarosvětské obrázky, silně citově podmalované se sládkovským vztahem k domovu a k jeho trvale živým hodnotám. A z příznačné oblasti Sládkovy jsou vyvážena hlavní lyrická témata Karníkova: útulná poesie rodinného zátiší, povýšeného nade všecky sliby a dary vábivého širého světa - poesie to přátelské družnosti, která se nenabízí, ale oddává; poesie náboženské pokory výrazně křeaťanské, v níž u znalce a milovníka velkých romanrtikd polských překvapuje naprostý nedostatek každé ekstase a veškerého mysticismu; konečně poesie národního citu, lásky a věrnosti, ddvěry k bezpečí, která, měníc se v rozhorlené výzvy k národnímu svědomí a komentujíc vnější události, nejednou přestává býti skutečnou poesií, tak jmenovitě v poctivě prožité, ale zběžně improvisované knížečce rýmovaných epištol, výpadd a pošklebkd Červená a bílá, jejímž patmnem jest spíše F. S. Procházka než J. V. Sládek. Vdbec se řadí Jan Karník, jenž sám bez námitky přijímá označení epigona, myšlenkově i umělecky blíže k pozdním Ruchovcdm a ke sládkovskému křídlu školy lumírovské než k básníkdm devadesátých let, ke kterým náleží věkem i datem svého vstupu do lite,ratury; nikdy se ne· tají tím, že jest raději staromilcem než novotářem. Marně by se ohlížel čtenář v básnických pěti knihách Karníkových i v obou svazečcích jejich feuilletonistických komentářd, Sladké s hořkým 210