statný rozdíl výrazový. Sládek, nejvěrnější a nejpůvodnější žák Nerudův, se naučil od svého mistra, jak cit, deroucí se z bytostných hloubek, držet na uzdě metodou zámlk, úmyslně stručných nápovědí, do sebe pohřížených elips; takto vznikl jeho hutný lyrický sloh, který značí přímo opak široce sdílné výmluvnosti básnického řečníka Vrchlického. Jan Karník, ačkoliv jenom zřídka upadává do barevné a rozevláté retoriky Y rchlického, naprosto se nesnaží svou cÍJtlivost zvládnouti, oddává a poddává se jí, jsa občas před svými čtenáři dojatější a sdílnější, než by mohli očekávati od básníka mužného. Velice těsně se přimkl Jan Karník k sládkovskému ,typu tím, že svůj ústřední vztah k domovu promítá souběžně do oblasti citové i názorové, doprovázeje stále toužebnost vzpomínky i zasvěcení lásky sytou, důvěrnou, teplou konkretností genrových obrázků a postaviček ze své milované končiny dětství a lásky, kde se mu jediné lehce dýchá a plně žije. Podoben v tom nejen Sládkovi, ale i Antonínu Sovovi, s jehož subtilním impresionismem má jinak pramálo společného, mění svůj zpěv domova, s kterým oddaně krouží kolem domácího krbu, v 'serii velmi ná· zorných a sugestivních obrázků domova, intimně nazíraných prismatem vzpomínky nebo vyvážených přímo z přítomného prožívání. Vlažná selanková pohoda sem tam pod obzorem zastřeným elegií, je obklopuje; výrazná karakteriSitika starosvětské stylisacedodává jim domáckého kouzla a lokální autentičnosti; leckde se v nich přihlašuje vedle rozmarného humoru ostrý postřeh realistic 2(J)