skutečné znalosti člověka dodává Hruškově etice kořenné síly osobní prožitost: hlas jeho zjihne teplem, mluví-li jako učitel ke svým bývalým žákům; stříbrná mlha se rozestře po slovech, jakmile prýští z dum o stáří smutném a nutném; ale náhlé světlo se line ze stále houstnoucích úvah o smrti, jež jest jen přechodem do života věčného, věčného - -, jak se čte v hluboké bajce V pralese. Bajka, tak oblíbená v antice, za středověku i za doby klasické, dávno přestala býti slovesným druhem, k němuž se obrací živý zájem vzdělaného čtenářstva. Jen výjimečně ji dovede vzácný mistr nadati vlastnostmi, které jsou zárukou skutečného díla básnického. U nás, přes záslužné náběhy buditelské a přes zajímavý pokus El. Krásnohorské, podal důkaz toho teprve Jan František Hruška. Jako velký Francouz La Fontaine, vložil skromný Chod do bajky zkušenost a prožitek zároveň s jemným lyrismem a jako on rozmnožil dávnou tradici bohatým darem inventivním. Na rozdíl od salonního básníka na dvoře Ludvíkově se nemohl prostičký český profesor opírati o složitou společenskou kulturu, ale zato měl jiný pramen bezpečí: lidovou duši svého zachovalého kmene, z níž horlivě čerpal od jadrné a správné mluvy až po praktickou moudrost a živé, názorné křesťanství. Ani uměleoké, ani dokumentární hodnoty Hruškova bajkářského díla nejsou dosud doceněny: kéž by se to stalo ještě před osmdesátkou našeho f abulisty! Jen jednoho je8lt k tomu potřebí: abychom se i v literatuře konečně rozpomněli na nestárnoucí heslo Otce národa: "Svoji k svému a vždy dle pravdy I" (1935 ) 205