ve sklepě bez slunce. Jest to Bůh podle pojetí katolického, tak jak jej vyznává chodský lid, dávno vychovaný v církevní zbožnosti barokní a dávno ji zcela přizpůsobivší svým potřebám nejvnitřnějším. Sám akt víry zde ustupuje aktu citu a ospravedlnění rozumu pohlceno jest potřebou dobrých skutků, jimiž člověk teprve dokonává na sobě obět Spasitelovu. Zbožnost má u Hrušky zároveň tvářnost citovou i stále nevyhnutelnou stránku praktickou. Jako pro jeho chodské předky i krajany jest též pro Hrušku život v Bohu životem ve věčné povinnosti, dělné činnosti, užitečné práci, která se od rodiny a obecné pospolitosti stupňuje až v uvědomělou službu domovu a vlasti, hodnou jakýchkoliv obětí a odvracející se s opovržením od sobců, lenochů, odrodilců. Vzlet k Bohu a věrnost domovu jsou hlavní ctnosti, k nimž se J. Fr. Hruška stále vrací ať podobenstvím bajky, ať přímou výzvou moudrosti gnomické jako pravý mluvčí ná· boženského konservatismu chodského, zjemnělého vědeckou inteligencí a přezkoušeného v životě. Bez této spolehlivé empirie, která opět ukazuje k realistickému pozorovateli, byl by Hruškův mravní názor neúplný. Zná a uvědomuje si nejen křehkosti povahy lidské, ale i obecně oslabené svědomí naší doby a občas si proto mírně zasatiri· suje; neslibuje čestnému člověku na zemi ani vděčnost, ani uznání, ba ani porozumění; opětovně naznačuje, že nelze konati dobro bez absolutního vědomí povinnosti, které naprosto nedbá relativních úspěchů - zanícený idealista má k naivnímu optimistovi velmi daleko. Vedle této 204