pohříchu nejednou mění básník v pouhého kazatele a pozbývá i své jadrné chodské epigramatické stručnosti; jsou to nejméně šťastné kusy jeho fabulistiky. A přece, jakmile se nad nimi od vnímání smyslového povznese k myšlenkové kontemplaci, nemůžeme odolati vlídnému mudrctví tohoto pravého apoštola Páně, jenž své věrné křesťanství naplnil životní zkušeností. V opravdu andělské legendě z prvního dne člověkova vyhnání z ráje První soucit by jinému mysliteli našich dnů dostačila hluboká i~veJlce o trojí útěše vyhnance z Adamova a Evina rodu: snu, zapomínání a vzpomínce. A však hloubavému Hruškovi není dosti na těchto třech darech anděl'sikých a dodává k nim ještě skutečný dar boží: Soucit. Jak tu bezpečně se,stoupillidový filosof až k samým kořenům praktického křesťanství! Právě k tomuto světlému ohnisku se vracejí v Hruškových bajkách, bez rozdílu času a vzniku, všecky jeho uznaně výchovné tendence, tlumočené řečí zvířaJI:, rostlin a věcí. Napohled by se snad mohlo zdáti, že ušlechtilý pedagog jest pouhým mluvčím onoho povšechného idealismu, který stále pospíchá do říše ducha, "zapustiv kořeny přiměřeně do hluboka a do široka, jako touží do vysoka". Stále znovu se hlásá potřeba vzletu a vnitřního světla, chuti i odvahy zmenšovati temnotu a smutek, krása orlích perutí a čistá melodie ptačí písně radosti životní. Ale cílem vzletu i zdrojem světla jest pro Jana Františka Hrušku Bůh křesťanského zjevení a zároveň prožitku, Bůh z Písma a z dogmatu a pospolu z lidského srdce; bez něho by byl člověk ubožší než zrno vyrůstající 203