lovu a k jeho vzkříšení; ale i o putování Kristově se sv. Petrem po zemi dovede Hruška vyprávěti nové podrobnosti, namnoze českého, ano chodské· ho zbarvení, jako v překrásné etiologické legendě Stvoření vlaštovek. Dozvídáme se. tak - nejhojněji ve sbírce Jiskry z popela - o původu tvorů a vzniku jejich vlastností, o jejich před· nostech a vinách, o jejich božském vyvolení mezi ostatními druhy i o jejich službě člověku - z hlubokého náboženského citu a z neúnavně tvořivé představivosti našeho lidu, odchovaného barokní· mi tradicemi, j'sou vyváženy tyto křesťanské paramythie Hruškovy, které čekají nejen na sourodé zhodnocení, ale i na svou výtvarnou parafrasi. Občas se také do nich mísí prveJk alegorický, v němž si Hruška od začáJtku libuje a který rovněž v Jiskrách z popela rozbujel až přes míru; považuji jej za živel poněkud rušivý, je~to podvazuje onu názornost a konkretnost, která náleží k hlavním přednostem chodského původního i ohlasového bajkářství. Své mravoučné jinotaje stavěl Hruška rád na význačná místa svých knih: první sbírka se začíná alegorií Práce a čas, jež přešla i do vstupu k novému vydání druhého souboru; v úvodě třetí knihy se čte důmyslná, ale podáním poněkud strohá teoretická úvaha o Pravdě, Bludu a Bajce v závěru pak téže knihy melancholické podobenství Na pohřbu. Jiskry z popela jsou uvedeny rousseauovskou alegorií o Člověku a matce Přírodě a uzavřeny hned třemi odtažitými příběhy Strasti, Radost a Žalost a Rajské štěstí; blanická jinotajitelná legenda Vidění skládá první článek řetězu časových bajek z roku 1920. Tu se 202