hledá a tuší, aby se po pascalovsku, nepatrný tvor, oddal tomu, o němž mu pověděla včela zeďnice při své pilné práci: "Nádobí potřebné všecko mám zde ve svých údech. A míru? Tu mi stále přesně udává někdo, jenž tu staví se mnou. Nevidím ho, ale vždy včas slyším jeho hlas, plný lásky a péče. Proto pracuji tak snadno a bezpečně." Hruškovo rozšíření fabulistické látky se nevyče~ává tím, že ke čtvernožcům a pernatcům připojil řadu jiných živočichů, jimž rozvázal jazyky. Když se v jeho alegorickém příběhu Bajka, Popelka mezi dcerami Poesie, přitovaryší k mudrci, žasne tento, jak jejím působením bylina, ba i kámen začínají mluviti a vydávati svědectví o Pravdě. Svět rostlin šumí II Hrušky symfonií mnohých a různých hlasů do hudby oživené a oduševnělé přírody, ať :to jsou hospodářské byliny, prošlé péčí rolníkovou, ať stromy v sadech, u cest a v lesích, ať příslušenstvo luk a mezí, nebo lesní porost, kvetoucí 'a zrající na pokraji i v hlubinách hvozdů. Se zbožnou pozorností naslouchá bajkář, jaké hovory :táhnou v šumění korun vysoko nad hlavou, ale sklání se s bratrskou účastí i k životu, rozvíjejícímu se tiše na pažitě a v lesním mechu. Zde všude, kde mu nehy 10 možno se opříti o starší fabulistickou tradici, spolehl na svou schopnost pozorovatelskou, stále doprovázenou něžným vztahem k přírodě. Tak vznikají, jako půvabný vstup stručných hovorů i malých dějů, zosnovaných pro potřeby mravoučné, miniaturní obrázky z přírody, plné vzduchu, slunce, rosy a gracie, v nichž možno shledávail:i obdobu k poe,sii La Fontainově. Zvěř se pase v měkkém svitu měsíční noci; májový vá 198