tak v pnmem sousedství Hruškových pohádek, hovějících stejně jeho vypravěčskému pudu jako výchovné potřebě; v bajkách se Hruška epik a moralista je,ví ve zkratce. Že sám těmto drobným kusům svého slov~sného umění přisuzuje význam, naznačil J. Fr. Hruška věnováním svých bajkářských knih osobnostem zcela nevšedním; nevolímeť za dar to, na čem si sami nezakládáme. .Tiž první kytička chodských bajek jest připsána "obnoviteli staré chodské slávy, Aloisu Jiráskovi"; třetí soubor vzpomíná "památky básníka českého dítěte a lidu, J. V. Sládka"; časové hajky Za svobodou jsou věnovány "blahoslaveným, kteří lačnějí a žíznějí po spravedlnosti"; včelařská knížka bajek "Jakubu Randovi, knězi řádu sv. Augustina", závěrečný výbor se pak obrací k "historiku Frant. Roubíkovi, průkopníku a obhájci pravdy v chodské historii". I z těchto dedikací, stejně významných, jako jsou vepsány do čela jednotlivých svazků galerie "chodských povah a postav", poznáváme Hruškovy základní intence: vzepnouti se v duchu tvůrců českého básnického tradicionalismu z rodné půdy, propletené kořeny minulosti, k modré obloze křesťanského idealismu. Svůj názor na bajku vyslovil J. Fr. Hruška přímo, snaže se definici spojiti s výkladem historickým. Stručněji v úvodě knihy Za svobodou, ze· vrubněji a přesněji v doslovu k Výboru chodskýrh bajek obhlédl zasvěceným a láskyplným zrakem vývoj a význam bajky v dějinách lidského ducha a mravu a vytkl skromně i zvláštní povahu vlastních výtvorů. Po prvé, "za mocných dojmů prvních počátků našeho samostatného hospoda~ 191