nedostatek ohlasu ho nedovedl ani tentokráte od· strašiti. Rychle za sebou násle,dují další ukázky jeho bajkářského 'umění: jestliže Nové chodské bajky (1905) rozšiřovaly, ale i zčásti opakovaly první soubor, znamenají statné sbírky Třetí kniha chodských bajek ( 1914) a Jiskry z po pela (1917) plné rozvití fabulistického daru Hruškova, který pak v "řetězu časových bajek" Za svobodou (1920) nese nové úroky, a to namnoze pod dojmem válečných událostí a politického osvobození. Pak násle.dují již jen výbory, ale vždy rozmnožené novým přínosem: "děreček-včalař", který sestavoval z předchozích knih Bajky o včelách (1923), se řídil zřetelem látkovým, kdežto pro monumentální Výbor chodských bajek (1929), doprovázený půvabnými kresbami K. Svolinského, vybíral s hlediska uměleckého; a i v jubilejním vydání Nových chodských bajek ( 1935 ) druhého souboru autor leccos doplnil a přepracoval. SpisovaJI:el, který sám dobře hodnotí dosah i cenu svých prací, nemůže býti při veškeré skromnosti na pochybách o významu svého baj. kářství, tak sourodě vyjadřujícího obě hlavní stránky jeho osobnosti: neúnavný pozorovatelský smysl, který ožívá na každém kroku přírodou i společností, a mravní náboženské zanícení, stále vedoucí ke gnomice a k projeiVŮm exhortativním. Snad by Hruškovy bajky bylo zařaditi právě doprostřed mezi jeho výpravné obrazy lidových typů chodských, těch jadrných a kořenných "ná. šich pod Čerchovem", a mezi náboženské dumy a modlitby věřícího a účinného katolíka. Octly by se 190