Popelka mezi dcerami Poesie Když roku 1901 zařadil Frant.Bílý šestatřicetiletému profesoru jindřichohradeckého gymnasia, Janu Fr. Hruškovi, do studentské "české knihovny zábavy a poučení" tenounký a skromničký svazeček Chodských bajek a připojil jej k sourodé fabulistice vzdálenějšího západočeského krajana Hruškova, Františka Procházky, hyl autor mravoučného sešitku, napsaného podle životních názorů chodského lidu, v české beletrijménem neznámým. Filologové sice věděli s tichým uznáním o spolehlivých pracích Gebauerova žáka a Bartošova následovníka z chodské dialektologie; národopisci si pochvalovali jeho důkladné a autentické příspěvky k poznání lidové písně, hmotného bytu, ale i mravní povahy na Chodsku, jež byly roztroušeny po časopisech; první pseudonymní povídkové pokusy Hruškovy zapadly v kritice bez ohlasu. Ani Chodským bajkám se nedostalo valné pozornosti: výborně vedená, ale příliš školsky orientovaná knižnice, kam byly pojaty, ležela poněkud stranou obecného literárního zájmu, a slovesný druh, v němž se J. F. Hruška naráz ukázal mistrem, dávno pozbyl oné obliby, jaké se těšil za La Fontaina, Krasického a Krylova; u nás zavinil to jistě ve značné míře jednostranný vliv stroze puristických názorů LeiSsingových, které v osvícenském rozumářství logičnosti a morálce v bajce obětovaly její poesii. Avšak Jan František Hruška nepracoval nikdy pro uznání, nýbrž vždy jen z vnitřní potřeby a 189