světa reaguje projevem melodickým a obrazivým, pak není Frant. Táborský lyrikem. Jeť pro něho stálým inspiračním zdrojem, který se ozve i při smyslovém okouzlení a při citovém zasvěcení, činnost myšlenková, nedopínající se sice nikdy filo· sofických výšek, alej přes to neunavná, křepká, in· tensivní. A k ní se u něho druží - opět jako pod. nítivý pramen inspirační - činorodá vůle, ener· gická chut změnit, obrodit, přetvořit svět výchovou nebo revolucí, vzpourou myšlenkovou nebo přímou akcí... nenazval nadarmo zralou svou básnickou knihu Hrdinné touhy: hrdinnou touhou jest všecko životní úsilí tohoto slovanského ruskinovce, který by rád převychoval svůj národ, otřásl svědomím společnosti, vyburcoval ze spánku všecky tupé a pohodlné dušičky. A s tímto povahovým založením ideového a volného horlivce se shoduje také jeho básnický naturel. Přese všecky zálibné ohlasy písní valašských a slovenských, přes okázalý název druhé své knihy lyrické Melodie, přes svou věrnou a upřímnou službu geniům melického živlu a Lermontovu především, Fr. Táborský není básníkem písňovým: jako v posledním tatranském motivu v závěru jeho první knihy se mu sice zpěvné rusalky zjevují, ale nenaučí ho své melodii. Jeho vlastní výrazové prostředky jsou podstatou jiné; jsou to především rozvitá duma a výmluvná výzva - kontemplační prvek doprovází ~tále jeho lyriku důvěrnou, ať vypráví o tužbách, snech a hrách mladé lásky, ať se na pozadí pohorského domova, slovenských Tater neb Slovanům odcizeného Baltu, vpíjí do samoty přírodní, ať se zastavuje v roz 183