uhasíná. Obnovme v jeho jubilejní den vavřínovou snítku, jíž kdysi jeho druhové otočili jeho obraz dnes zcela vybledlý a matný! Dětství Jaromíra B. Košuta, potomka proslulé rodiny farářské, má pozadí skoro románové. V zahradě památné evangelické fary v Borové u Poličky pod Luckým vrchem si hrál drobný hošík ve chvílích, když jeho otec, liberální kněz a racionalistický bohoslovec, Benjamin Košut, rozkmotřený s pravověrnou církví helvetskou i reakční rakouskou vládou, horlivě diskutoval s 1. V. MichlemDrašarem o Augustinu Smetanovi, o duchu řádu piaristického, o vyhlídkách na zrušení celibátu, jak tyto výjevy sugestivně zpřítomnila Ter. Nováková. Na košutovské faře v Borové, pak ve Velenicích na Poděbradsku, posléze u sv. Klimenta v Praze zavládal duch svobodomyslný vedle živého uvědomení kulturního, i nevzbudilo asi u Benjamina Košuta pohoršení, když se jeho nadaný syn v Basileji i v Lipsku stále více přechyloval od bohosloví k orientálské filologii a když se r. 1877 do Prahy definitivně vrátil nikoliv jako absolvovaný teolog, nýbrž doktor filosofie, a když jeho učené záliby se odvrátily docela od filologie biblické k jazykům a literaturám národů východních, vyznávajících islam. Nebylo to sice v tradici českého evangelictví, ale zato v duchu právě stupňujícího se kosmopolitismu u nás, který spatřujeme stejně mezi básnickými lumírovci, jako v dorostu jižjiž chystané české university: J. B. Košut nejinak než Coll, Hostinský, Thomayer, stál na rozhraní obou táborů. Vídeňská akademie mu otiskla po německu mluvnickou studii z okruhu 178