ukázněnost tvarová jest důkazem vnitřní kultury a že, teprve uvědomujíce si ji esteticky i poeticky, národové přestávají býti barbary. Vždyť sama vlast tohoto výsostného poznání, spanilá a silná Francie, s níž nás tlumočník Poesie francouzské nové doby a kritik Básnických profilů sblížil důvěrněji ne,ž kdokoliv jiný, opouští sebevražedně skutečnou klasičnost, to jest míru a rovnováhu, kritický a jasný smysl pro řád a jednotu v díle uměleckém. S klasičností, tímto plodným regulativem tvorby i života, opustili jsme její matku, antiku, odcizivše se lásce k ní a pohrdnuvše jejím studiem, které bylo tak požehnanou inspirací nejmohutnějšího humanisty českého. Jakým vyhnancem by se cítil básník Sfingy, Bohů a lidí, Votivních des k ve světě, který se od Hellady tak samolibě odvrátil a neznaje jí, soudí, že jí nepotřebuje znáti. A snad ještě odmítavěji se staví přítomnost k romantickému kultu minulosti, k myslivé snaze a pružné schopnosti pronikati do jejích forem k onomu historismu, který nenachází a nepřejímá v mechanickém hromadění staré motivy a látky, nýbrž v dramatickém procese transformistickém se podivuje, sám tím povzbuzován k tvořivosti, věčnému dílu tvůrčího ducha kosmického. Zde tkvěl, zde se vzněcoval, nikoliv v ohebnosti prot~ovské, nýbrž v zanícení orfickém básník zlomků epopeje: minulost mu byla kusem života; i v žilách vzdálených věků slyšel tepati krev přítomnosti; historismus, jenž pro něj znamenal více než pouhé poznání, nepodvazoval, nýbrž rozvíjel. Avšak naše doba, která klopýtá s takovou osobivostí, nevidí 171