dobu a předmět, že zpod tragického obrazu temna a utrpení zaznívá myšlenkově citová tendence: lid a národ, jež prošly těmito zko'Uškami a ordaliemi nejkrušnějšími a vytrvaly v nich, nemohou skonati a dojdou jednou světla a práva; právě proto bylo Jiráskovo Temno v dobách světové války pociťováno jako vlastenecký čin. Nic podobného v Mistru Kampanovi Zikmunda Wintra. Jeho obraz katastrofy jest tím úplnější a přesvědčivější, čím radikálněji je zastřena jakákoliv budoucnostní perspektiva; z hromadné šachty, kam se házejí nelítostně mrtvoly osudů, věr a ilusí, nemůže, vzklí· čiti pražádný nový život. Winter na rozdíl od sen,timentálního optimisty Jiráska se choval k životu s ironií, ba sarkasticky a smýšlelo něm jako pesimista. Měl pohrdání k ilusím a pranic si neidealisoval člověka. Jest užitečno přečísti si skvělo'u Theerovu analysu postav a povah Wintrových v jeho výtečné studii v "Časopise Národního musea"r. 1904, abychom pochopili, jak se básníku jeví duševní svět básníka z jiného pokolení a naprosto odlišných předpokladů; tento odstup vidí tu skutečnosti zcela přesně. Theer demonstruje na Wintrových figurách, kterak jsou v pregnantní plnosti a jednolitosti uhněteny jen z pudu a smyslnosti, ze mstivosti a sobectví, z chtíče peněz, rozkoše, moci. Jsou to bytosti vlastně toliko animální, v nichž není místa pro vyšší city a hnutí mravní; idealismus náboženský a národní jest jim nadobro cizí a proto na rozdíl od postav Jiráskových nejsou ani nemohou býti nositelkami hnutí a proudů nadosobních. 168