'turnědějepisnou mosaiku Miniatur, Starých listů, jak jimi vyplnil mistrovské svazky Bouře a přeháňka, Rozina sebranec a Mistr Kampanus; v sebraných Wintrových spisech, jimž se dostalo přijetí tak chladného a lhostejného, najdeme skoro všecky jeho kabinetní práce v několikadílném cyklu Pražských obrázků. Winter zde nechce pranic jiného než sdíleti čtenáři sytý a barvitý obraz minulosti integrálně a názorně vzkříšené, který sám před sebou vidí vítěznou mocí tvořivého oka a docelující imaginace. Nemíní buditi citů a dokonce se neobrací k soustrastné sentimentalitě čtenářů, kteří by blouznili, tesknili, horovali a trpěli s jeho minulostními figurami; jako objektivista v životě i v umění nečiní nároků na účiny, které jsou výsadou i slabostí básníků subjektivistických. Pod jeho perem ostře kreslícím a pevně karakterisujÍcím přestala býti historická povídka tím, čím byla od dob buditelských a v čem viděl především Wintrův lidský přítel a umělecký protinožec, Alois Jirásek, národně kulturní funkci dějepisných skladeb, které u něho skládají zlomkovitou, ale imposantní národní epopeji. Winter naprosto nemíní varovat na základě chyb minulosti a tím ukazovat cesty pro budoucnost; nevychovává mravní vůli a ne.násobí činorodou energii; nedbá pranic o to, aby nad jeho knihami mezi obrazy slávy a utrpení města, země a národa rostlo k činům osvobození pokolení mužné a zdatné. Oba věky, v nichž tak důsledně, ba svéhlavě zdomácněl, století XVI. a XVII., nebyly ostatně nikterak dobami heroickými, a Winter se 166