nic jich již nemůže změniti, a proto jich spisovatel nepodrobuje vývoji karakterotvornému, jak stálo v jeho programě. Všickni tito mužové, ostatně vesměs pánové výřeční, hodí se znamenitě k tomu, aby spisovatelovu ideu osvětlovali způsobem tu kazatelským, tu dialektickým, ale vlastní osudy jejich jsou již tak uzavřeny, že nemohou ničím přispěti k jejímu zkonkretnění. Nedbajíce toho, čím je spisovatel určil v umělecké organisaci svých knih, oceňujeme a milujeme jf',. pro ně samy, pro živé a teplé poselství starodávného světa, pro jadrnou ryzost domácí původnosti. Jejím básníkem, milým archaistou a virtuosem starosvětského gemu zůstává Alois Vojtěch Šmilovský především, ač sám pomýšlel na něco zcela jiného, a ač mu jeho doba, pokroková a reformní, velmi důtklivě kladla na srdce úkoly protilehlé. Ale byl nejšťastnější, mohl-li se brouzdati až po kolena ve vysoké rose dětských vzpomínek, jak tomu svědčí kouzelné kapitoly první řady "Rozptýlených kapitol", v lecčems příbuzné s "Babičkou" a proto se vydával neúnavně na lov do lánů minulosti za starými originály, nesoucími s sebou opar své doby. Tradice domácí, jíž se tu mimoděk podřizoval, není doposud vystopována ani geneticky určena, ale snad bude jednou mluveno o dickensovském typu povídkové prósy české: kdesi v začátcích stojí prostičké a nenáročné náběhy Rubšovy vedle některých novel Boženy Němcové, mezi Májovci pak uskutečňují toto umění nejdokonaleji "Povídky malostranské", psané vlastně mimo program školy~ ne-li proti němu. V jejich blízkosti náleží čestné místo malo 11* 163