bránilo dosáhnouti vysokých cíM: šestačtyřiceti. letý umírá uprostřed pilné práce a různorodých plánů slovesných. Ale v oceňování jeho děl, která docela nezaslouženě byla z kategorie skutečného umění literárního přenesena do lidových knihoven a četby školské, se naprosto neshodlo kritické mínění pozdějších znalců ani s vlastními úsudky spisovatelovými ani estetickým hodnocením vrstevnických soudců hlavně z "Osvěty", na jejichž názorech si Šmilovský sám tolik zakládal. I jeho skladby románové a tím více jeho povídky zachovaly si životnost vlastně jen pro svěží realismus své povahokresby, slučující tak šťastně individuálnost karakteristiky s úsilím typisačním: jak rádi se banálními historkami rodinnými, nemírně rozpředenými a zpravidla rozuzlenými všedním sňatkem, vracíme k jadrným starosvětským figurám řezaným pevnou rukou ze zdravého fládru, jako jsou setník Dřevnický, krupař Kleofáš, starohorský filosof dr. Sluka, farář Cvok se svým stereotypním zvoláním, "nebesa!" a zvláště ta nezapomenutelná trojice, dohrávající svou životní partiprocul negotiis u karetního stolku, statkář Lonek, vrchní zemský rada Sychravý a finanční komisař Špalek; pospěšme k nim přiřaditi abbé Dobrovského, jehož lidsky pravdivé postavě pranic neublížila monumentalisující a idealisující snaha, pochopitelná v selance, jež chce zároveň býti apotheosou národního obrození! Všecky tyto figury stojí před námi vlastně již hotové, vyzrálé a dohnětené životem i vlastní mravní prací: děj se v povídce či románě co děj, 162