jako kladný typ romantického ženstvÍ. Žije a hyne jako osudová instinktivní bytost vášnivé citovosti, která se řídí náhlým rozhodnutím podvědomého hlasu a přímo náměsíčně kráčí za povelem mocné touhy. Dovede dobývati, ale dovede také trpěti; jest schopna zloby ze žárlivosti, avšak i nadosobní oběti, ale nic z toho nepodniká ani za vedení rozumu, ani s vědomím mravní odpovědnosti. Jest to příroda a tedy živel nemorální; bylo by potřebí silné osobnosti mužské, aby tuto lesní pannu šumavskou etickým zaklinadlem trvalé lásky a obsažného manželství vyprostila ze živelného prokletí. Avšak běda! Ubohou Parnassii pod Jezerní stěnou neutrhne celý muž, nýbrž romantický problematik, netečný sta:tkář a světobolný básník Hanuš, hasnoucí blýskavice, která na českou půdu spadla z čelenky anglického pochybného Lucifera, lorda Byrona, na nějž se Šmilovský díval mnohem kritičtěji než všichni Durdíkové, Fričové, Hálkové. Hanušem ----i a později též spřízněným, ale méně domyšleným lži hrdinou rozsutého románu "Na čerstvém vzduchu" drem Jaroslavem Javorníkem - podnikl Šmilovský svou přísnou kritiku romantického typu, jakou velcí básníci ruští vykonali postavami Oněgina, Oblomova nebo Rudina: arciť mohutní psychologové východní naskládali do svých negativních hrdin mnohem více zkušenosti a zaokrouhlili ji životnější synthesou. Básník Hanuš, který ztroskotá jak v poesii, tak v povolání statkářském, jest osobivý egotista, zazděný do hladomorny svého neplodného já: zabývá se jen sám sebou, nerozumí ani lidem ani věcem, ale opřádá 155