Vyznavač povahové harmonie a hlasatel kladných hodnot mravních, v jakého se postupně vychoval Alois Vojtěch Šmilovský, tíhl v umění i v skutečnosti k pojetí klasickému a proto zavrhoval důsledně romantický typ, ať se s ním se.tkal v knize nebo na tržišti života; tím se podstatně lišil od ostatních Májovců, kteří, kde jen mohli, oslavovali a vysoko nad lidský průměr stavěli povahy i osudy romantické, ať to bylo v "Panu Vyšinském" a "z.traceném životě" nebo v "Lásce k básníkovi" a v románě "Na úsvitě", či konečně v "Komediantu". Mezi četnými skladbami Šmilovského nacházíme vlastně jeden jediný román čistě romantický, ale psaný nikoli proto, aby spisovatel k vlastnímu uspokojení uměle a dobrodružně zaplétal roma· neskní příběhy povah romantických, nýbrž naopak aby soudil povahový romantismus jako po· ruchu karakterní a zároveň jako nemoc doby, jimiž se osudně rozkolísává mravní rovnováha společenská, zaručená zabezpečením rodinného řádu. Jest to "Parnassie", která se na základě paradoxního, ale nikterak ojedinělého nedorozumění stala proti autorovým intencím oblíbenou četbou sentimentálních paní a dívek, romanticky založených, nacházejících mylně účast spisovatelovu tam, kde se vpravdě tyčí jeho odmítavý soud. Hrdinka šumavského, spíše manželského než milostného románu, Zuzanka - Parnassie, horský kvítek podivně neodolatelné vůně a záha:dného, neuvědomělého kouzla, myšlena byla i se svým, nemožně romaneskním pozadím rodovým i se svým starodávně lyrickým prostředím patrně 154