boženství i věda mu dodávaly materiál k jeho stavbě myšlenkové. Ale přece se stále vracel jako k pevnému středu, svému to centru ge,curitatis, k onomu praktickému křesťanství, jak je náš lid ztrávil, zpracoval a naplnil životní zkušeností mnohých pokolení. Šmilovského nenapadlo ani zdaleka to, čím se tolik a vlastně s konečným neúspěchem trápila jeho důsledná antipodka Karolina Světlá a co se teprve v následující generaci podařilo Jos. Holečkovi a Teréze Nová:kové, aby snad hledal tradičně reformační kořeny této české lidové moudrosti. Na malých městech českých, odkud Šmilovský vážil svou životní látku, bylo dokonáno a naplněno náboženské, mravní i kul· turní dílo katolické renesance, užívající zevních forem počeštěného baroku. Patricijští i řemeslničtí hrdinové Šmilovského od Krupaře Kleofáše po Kovárenského pana Antonína neb krejčího Pavla Kubáska jsou katolické typy a to nejen ze· vními formami zbožnosti, nýbrž základními názory o milosti a o dobrých skutcích - není náhodou, žel k stálému inventáři měst a městeček u: A. V. Šmilovského náleží socha "slovutného našeho vlastence", svatého Jana Nepomuckého. Vedle "silných křesťanů" z českého jihu a z nejvýchodnějších Čech, do nichž se takřka vtělil myšlenkový, mocně vyhraněný obsah našeho selství, stojí rovnoprávně shovívaví křesťané Šmilovského, výrazní synové maloměstského patriciátu - i oni budou spaseni, ač jejich království jest namnoze z tohoto světa. * 153