myslitel jest pevně přesvědčen, že to nejlepší, čeho můžeme dosáhnouti a co nalézáme na dně vlastních srdcí, jakmile sestoupíme dosti hluboko, se shoduje úplně s mravními tradicemi našich předků, s občanským křesťanstvím, s praktickou humanitO'u, s živou moudrostí, odkázanou nám krví a dějinami. Takto dospívá životní filosofie, jež není bolestným hledáním a tragickou nejistotou, nýbrž radostným klidem z nalezení, toho, co dodává pokoje a pohodlí, ušlechtilosti a zároveň užitku. .. poklad ten jest zakopán v zahradě, zděděné po předcích, a chce býti jenom nalezen, vynesen, zužitkován ve službách a pro potřebu skutečnosti. Moudrost tuto nám teoreticky vykládá mladoboleslavský truhlář RO:l!umec a prakticky před námi prožívá mladoboleslavský soukeník Solnář, děd spisovatelův, dva jadrní maloměšťané z téhož hnízda. Oba učí, 'slovem i příkladem, žalu a bolesti se vyhýbati, ale snášeti je trpělivě a statečně, podrobí-li nás Nejvyšší vůle jejich zkouškám; ukazují nám, jak se varovati pošetilostí našich bližních a pomáhati jim v čas potřeby; dávají nám návod, kterak se radovati z darů života, avšak nepřeceňovati jich a neoddávati se jim přes míru; na konec nás vedou k tomu, abychom se nebáli smrti, hleděli věčnosti do očí pokojně a přece nehloubali příliš o záhadách, nedostupných našemu vrátkému rozumu. Pro tuto filosofii poklidného stře.docestí životního čerpal sice vzdělaný Šmilovský důvody a důkazy z různých forem a fází lidského myšlení, jak jest zvláště patrno z eklektického "Kmotra Rozumce"; filosofie ná 152