ních, důsledným domýšlením postava vydatným prostředkem kontrastu docházel typisace a tím i zvláštní přesvědčivosti, jaká plyne z reálnosti, vystupňované uměním. Typ českého maloměšťana jest vlastním literárním objevem Šmilovského, který k těmto svým postavám mohl přimísiti leccos z povahy vlastnÍ. Tento typ byl již v soumraku, když jej spisovatel zachytil, zpodobil a zmonumentalisoval a když jej představil odcizeným čtenářům jako zosobnění národního ducha a národní moudrosti; pro jemný až šelmovský humor, s jakým jsou nakresleni tito "vyslancové dávných časů", sotva pozorujeme, že se kolem nich stře zádumčivý pablesk slunečního západu. A přece se Šmilovský se svými nejrozsáhlejšími skladbami románovými uchýlil jinam: romány "Setník Dřevnický", "Parnassie", "Starohorský filosof" a "Na čerstvém vzduchu", vrcholné povídky "Nebesa" a "Procul negotiis" rozpřádají se na pozadí statkářského života, a také spanilá selanka z národního obrození, "Za ranních červánků", jest šťastně zarámována do tohoto pro'středí, kam venkov dýchá mateřídouškovou vůní svých lad a mezí a kde inteligence dává mírné a pohodlné formy životu upravenému "pěkně a elegantně", jak zní příznačná průpověď skvostného komisaře Špalka z povídky "Pro cul negotiis". Že k tomuto virtuosnímu kousku povídkové karakteristiky vede přímá cesta od ne ocenitelné rozprávky Gogolovy "Jak se rozhněvali pan Matěj s panem Matoušem", jest obecně známo; zato zbývá srovnávací vědě literární dovoditi, zda Turgeněv a Gončarov nepůsobili svými sytými a tesk 146