růst osobnosti nebo dozrávání povahy, nýbrž očistu z viny trestem a pokáním a nádavkem častoval lidového čtenáře tendencí někdy osvícenou, jindy značně předsudečnou, od výkladů o zhoubnosti analfabetství a potřebě řádné správy obce až po bezuzdné horlení antisemitské. Šmilovský, vášnivý a ča:sto pedantioký pedagog za katedrou i za psacím stolkem, považoval lidovýchovu za velice podstatnou složku svého spisovatelského poslání. Avšak sloužil tomuto úkolu mnohém lépe~ když vědomě užíVlal beletrie za pouhou pomůcku soustavné didakse, než když ve svých larmoyantních neb kriminalistických příbězích o "perlách v hrubé kazajce" nesnesitelně mísil románovou psychologii s kazatelským mravokárstvím. Jeho mudroslovný románek o lidovém filosofu a samorostlém vychovateli spoluobčanu, "Kmotru Rozumcovi", kde v staromódním povídkovém rámci se ozřejmují příhodami z knih i ze zkušenosti zásady moudré životosprávy a kde se proti oficiální ztrnulosti bachovské reakce důvtipně staví přirozené osvícenství prostonárod. ní, zůstane. z nejpůvabnějších a nejvyzrálejších plodů naší lidovýchovy literární, jak o ni před Šmilovským usilovali Kramerius lBi Sychra, Ziegler a Amerling, Tyl a Havlíček, ale kdo by hod· notil tuto obsažnou čítanku pro školáky života jako dílo umělecké vůle a povídkářského umění? Vypravěčská jistota "Kmotra Rozumce", v je. hož dějišti čtenář velmi snadno rozezná spisovatelovo rodné město, jest však dána nesporně tím, že Šmilovský 'Uspořádal celek jako maloměstský příběh: v tomto prostředí se cítil i jako spisovatel 144