a spokojoval se gemovou drobnokresbou osamocených figurek ze své mizející rodné čtvrti, která byla napolo maloměstem, a kam se nepřelévaly vlny složitých sociálních poměrů. I vytvořila škola Májová nejhodnotnější díla své prósy stranou vlastního programu, ve vesnickém románu a venkovské povídce~ kde jí výpravný genius Boženy Němcové byl proklestil cestu. Zde vedle výpravného mistrovství osvědčili Vítěz· slav Hálek a Karolina Světlá vlohu pozorovatelskou i smysl pro společenské otázky, porozumění zachovanému svérázu i schopnost postřehnouti věčně lidskou náplň morálních vztahů venkovských; co si venkovan Hálek dovedl oživiti z mla· dých vzpomínek, toho se dobrala měštka Světlá studiem a intuicí. Alois Vojtěch Šmilovský nepřilnul ani k ono· mu ani k tomuto okruhu románové prósy Májovské. Neznal vesnice a nezdomácněl nikdy v Praze, kde prožil několik trapných let studentské a bohémské bídy a kam později z Klatov a z Litomyšle dojížděl na letmé návštěvy. Syn starosousedské živnostnické rodiny mladoboleslavské, která se alespoň po přeslici počítala mezi patricije, profesor a školní inspektor, působící nejprve v zapad. lém městě Pošumaví a později na odlehlém východě Čech, zůstal v životě i v literatuře maloměšťákem s přednostmi i se stíny tohoto společenského typu, velmi příznačného právě pro léta sedmdesátá a osmdesátá u nás. Přesněji řečeno: maloměšťákem, jenž nezapomíná svého solidního a skromného původu ze živnostnictva, ale velmi si zakládá na svém příslušenství ke školské a 142