Ideové východisko A. V. Šmilovského bylo však docela jiné. Odsuzoval sice stejně rozhodně jako jeho vrstevníci politickou a náboženskou reakci, ale nedovedl se ubrániti mimoděk tomu, .aby ne" poslechl její naléhavé výzvy, volající po klidu, jakožto hlavní občanské povinnosti. Jeho postavy - i se svým tvůrcem - zatahují se z hluku a problematiky veřejného života do hlemýždí ulity povolání a rodiny, pravidelné povinnosti a manželského i rodičovského štěstí a zde buď s pocitem klidné blaženosti nebo s oddanou resignací prožívají svůj osud. Když si zajistili pevnou existenci a založili rodinu, v níž je.diné dovedou naplniti své životní poslání, jest zajímavý obsah jejich života vyčerpán a nabude pro okolí i pro spisovatele poutavosti teprve tehdy, až je uvedou z rovnováhy dorůstající děti krisemi své erotiky a svého povolání; pro to, co se děje, chystá a láme za uzounkou ohradou rodiny, nemají smyslu. Zato kolem sebe, v obvodu svého domova a v mezích pravidelné všednosti odkrývají se soustředěnou pozorností vždy nové a netušené půvaby, kvetoucí překvapení, k nimž se třeba jenom s oddaným pohledem sehnouti, maličké zázraky idyly, jež jsou přímo zkratkami kosmických a historiokých dějů. Soustředění do vlastního vnitra a praktická činnost na vykázané líše se jeví Šmilovskému nejúčinnější léčbou proti revolucionářství, v němž si dovedl sice vážiti nadosobního obětování ve prospěch svobody a vlasti, ale v kterém zavrhuje citovou vášnivost a volní rozháranost, jakožto romantickou kletbu. Ion, stejně jako G. Pfleger Moravský, se zamyslil nad časovou otázkou "problema 139