zení ani mravní posily; věděl, že se VYVI)1 na vlastní pěst a vlastní zásluhou a necítil tedy příchylnosti k těm, kdož s něho, hledajícího a tápajícího, nesňali tíhy duševního osamění a literární nejistoty, ač byli k tomu povoláni pro svůj kritický rozhled a pro snadný přístup k světové orientaci. Teprve, když se v sedmdesátých letech od vlastních Májovců odštěpila a v samostatnou družinu zorganisovala skupina Vlčkovy "Osvěty", když. její redaktor horlivě zval Šmilovského ke 'spolupracovnictví, a její kritikové s Ferd. Schulzem v čele pochopili správně jeho intence i význam, uvědomil si s vděčnou radostí, že nestojí sám, a že jeho pedagogický realismus roste organicky z potřeb a tužeb národní literatury české. Posílen tímto poznáním, nepřestal přece býti hrdým llia svou samostatnost a samorostlost, které se dopial stranou literárního střediska, beze styku s novinami a žurnalistickými kroužky, zato blízek přírodě, která vždy osvěžovala unaveného a rozmrzelého profesora venkovských gymnasií. Májovci, nad jejichž mladistvými hlavami zašuměl nakrátko červený prapor revoluce r. 1848, se snažili v tendenčním svém usilování především o dva cíle: mínili obnoviti a realisovati liberální a demokratické ideály, na čas zdušené reakcí, a zevropštiti český život ve smyslu společenské emancipace; byli pokrokáři, protitradicionalisty, reformními horlivci a neušetřili svou kritikem stát, církev, sociální řád, které se stavěly do cesty svobodnému rozvoji člověka-občana, na nějž především mysleli. 138