se stočila k vlastním problémům uměleckého tvoření, rázem se ukázaly hluboké rozpory mezi druhy, které vedle čtrnácti let věku a vedle příslušenství ke dvěma literárním generacím dělila také různost temperamentů, jevící se ve vkusu i názorech. Šmilovský, realista značných, ale nevalně příznivých životních znalostí, káral Jiráska jako romantického snílka, který nečerpá dosti z empirie a čerpá-li, podává její fakta nepřetavená uměleckou rozvahou; vytýkal baladickému vypravěči "Povídek z hor" a výjevů "Z bouřlivých dob", že příliš improvisuje a příliš málo komponuje; nechtěl uznati, že se lze odvážiti velké epopeje národní minulosti na lidovém pozadí, o níž horoval Alšův druh a Gogolův ctitel, dokud spisovatel psychologicky nepronikne konkretní skutečnost kolem sebe. Jestliže se v mladičkém Aloisu Jiráskovi, který právě rozpřáhal ruku k prvním velkým historickým skladbám, hlásily snahy Ruchovců, směřující k extensivnímu zpodobení národní osobitosti, hlavně jak se zrcadlí v minulosti a v životě lidovém, vyjadřoval Alois Vojtěch Šmilovský ve formulaci stejně zásadní jako důsledné nejvyšší požadavky svých vrstevníků ze skupiny Máje: studium společenských a mravních otázek v přítomnosti, psychologický zájem o růst a krise lidské duše, důraz na problematiku v osudech i karakterech, ale především intensivní proniknutí skutečnosti, nikoliv bez tendence, výchovné a reformní. * A přece Alois Vojtěch Šmilovský, jehož povíd kový debut "Bětuška" vyšel pod Nerudovou 136