Kmotr Rozumec V druhém, litomyšlském, svazku svých "Pamětí" nakreslil Alois Jirásek ze vzdálenosti více než třiceti let s přátelskou 7Jdrželivostí a přece ne bez sympatie podobiznu svého staršího druha ve školském úřadě i ve spisov,ate1ství, Aloise Vojtěcha Šmilovského, s nímž se v Litomyšli, hlavně v letech 1874-1877, důvěrně stýkal. Oba profesoři starodávného gymnasia, donedávna piaristského, byli tehdy ještě mladými muži, Šmilovský právě před prahem čtyřicítky, Jirásek ještě ne třicetiletý. Šmilovský, autoritář značně samolibý a nezvratně přesvědčený o oprávněnosti svých dotavad nečetných slovesných úspěchů, shlížel na literárního začátečníka poněkud s patra svých zkušeností; spojoval však povýšenost s laskJavou příchylností otcovského přítele, který milého a nadaného žáka neúnavně vychovává, pevně očekávaje, že se dá určitě jeho cestou. Není nesnadno představiti si ,tuto spisovatelskou dvojici na vytrvalých procházkách za středečních a sobotních odpolední v dlouhých alejích kaštanů a třešní, které panský i měšťanský empire v tak štědré míře odkázal Litomyšli, nebo po stinných březích horských vod, pospíchajících lučinami v údolí do labské roviny; milovaliť oba tuto krajinnou pohodu, jež svou mírnou melodií plaší starosti a vábí myšlenky. Společné záliby, historie, divadlo, Gogol, je spojovaly důvěrně; obapolné úsilí o epickou formu dávalo stálý podnět ke vzájemným hovorům, ,ale jakmile se disku 135