lidé," pro niž se již čtvrt století marně domáhám popularity mezi všemi, kdož se na výpravnou prósu dívají především jako na uměnÍ. Nejvýše stavím v obou současných knihách Nerudova stále se měnící, v barvách i slunci světélkující líčení moře, kde pod rozkošnickým smyslovým okouzlením úplně tichne každá reflexe a kde absolutnímu malíři slova vede štětec jeden základní pocit: sladko a bezpečno jest žíti! Anebo vyjádřeno autenticky po nerudovsku: "Srdce celičké vystláno nesmrtelnosti kvítím - co potřebuj u já věčným být, když věčnost již teď procítím!" Zde, v hutné konkretisaci, po prvé dosaženo naprostého souzvuku zevní i vnitřní skutečnosti: básnické poledne Nerudovo se blíží. Přes to kniha, kterou se Neruda po odmlčení déle než desetiletém znovu přihlásil do poesie, "Písně kosmické", není provedena důsledně v tomto novém slohu dokonalé konkretnosti smyslové. Její základní inspirace jest intelektualistická, ano, přímo vědecká v duchu naukového positivismu, jenž přímo dogmaticky přijímá jistoty i dohady novodobých nauk kosmologických i biologických, opájeje se nejen laplaceovskou teorií o vzniku soustavy slunečné a brunovskou koncepcí světového pluralismu, ale i darwinovským bojem o život i věrou v nekonečný vývoj - ve shodě s liberalistickou dobou se skeptik proti náboženský proměnil naráz ve fanatického vyznavače vědy, jíž nechybí rys mythologický. Přiznejme, že nauková inspirace "Písní kosmických" jest svým životným empirismem daleko srostitější než byl přírodní filosofický vznět suchopárného druhého dí 127