úkradkem dychtivým okem nahlédnouti do světa knih, na Akademickém gymnasiu, kde z matčiny obětavosti může studovati první třídy, jižjiž se nadanému chlapci otvírá svět kultury, ale v tom pootevřená vrata království ducha naprostým zchudnutím rodiny zapadnou, a třináctiletý hoch stojí tu, životem oklamán, se svou nouzí a se svou touhou. Následuje osm let vídeňských, která by bylo možno ironickou formulí arbesovsko'U označiti jako idyly utrpení a bídy a jež připomínají současné motivy povídek Tylových. Soustružnický a pak zámečnický učeň a později tovaryš jest docela ztracen v chladném cizím městě, ale ničím si nedá urvati své chvilky sváteční, když si může ze svého řemeslnického kufru vyndati českou knížku a říkati na ní, když se pokouší 'ukázky sentimentální romantiky domácí tlumočiti doSil:i neobratně po německu, když s tlukoucím srdcem posílá své okusy do vídeňských novin a knihoven, kde mu je otiskují jako české obdoby spřízněného občanského romantismu a předbřeznové sentimen· tality vídeňské. A tu se ozve v mladičkém idealistovi po prvé onen jímavý rys kobrovské příchylnosti a věrnosti ke spisovatelům, kteří mu nejsou obchodními objekty, nýbrž důvěrnými přáteli, uctívanými často až za hrob. K Tylovi, Rubšovi, Langrovi, jejichž soubory vydá, přilnul hned za těchto učebných let vídeňských, kdy se k nim blíží jako překladatel. Později oni i jiní, jako štvaný bohém·novinář Chocholoušek, nacházejí jeho tobolku vždy otevřenu. S pohnutím připomínají vrstevníci znova detail, že I. L. Kober postavil 111