Jejich zvukové, obrazové i morální pohodě se bez analysy a naplno vzdávali vrstevníci J ablonského i příslušníci generace následující, neuvědomujíce si, že básnický kazatel se jim jeví velkým poetou spíše jen pI10 obsah sám sebou velebný, než pro prožitost· podání a pro lehkou, vemlouvající se formu lyrickou. Co on sám za dlouhého života přidával k výtvorům mužných let, neměnilo obrazu, kterého důstojný kněz nikdy ničím neporušil. K životnímu mytu Abelarda, lety poněkud zbytnělého, přibyl ještě slohový akord závěrečný: dlouhý exil vlastence v cizině, který, našed mezi polskými pokrevenci, svěřenými jeho duchovní správě, domov pouze částečný, posílá po plujících oblacích do otčiny tO'užebné pozdravy. Ale sláva Boleslava Jablonského, vytrvale udržovaná zvláště školou, nepřečkala dlouho jeho královského pohřbu na Vyšehrad. Za přeceňováním nenásledovalo jenom klidné kritické ocenění, nýbrž osobivé podcenění, které se jalo ironisovati homiletického lyrika s nespravedlivou pošklebnostÍ. A pak přišlo mlčení, zapomenutí - vnukové mužů, kteří před padesáti lety putovali hodiny pěšky, aby se poklonili rakvi Boleslava J ablonského, neznají dnes ani jeho jména. Úsudek znalce rázu Březinova nás varuje, labychom změnu tu snad považovali za projev uměleckého vkusu zvláště vyspělého. Nevěřme také, že tu prostě nad ideami překonanými pronáší ortel myšlenka vyšší kategorie, aniž si namlouvejme, že dějinná spravedlnost vyrovnala tentokráte po právu upřílišenou slávu životnÍ. Sama rozvážná moudrost básníka "Salomona" jistě byla by v přirozené 107