tučního a státoprávního zápasu. Budoucí Čechovy "Jitřní písně" a Nérudovy "Zpěvy páteční" byly tu in nuce napověděny a to v deklamačním slohu, plně odpovídajícím občanskému sebevědomí mo· derního národovce, kterému dávno nehovělo kazatelské patos Kollárova Předzpěvu ani sentimentální předbřeznová hravost Rubšova výlevu "Já jsem če,ch!" Vedle toho byl však před padesáti lety uctíván a želen také Boleslav Jablonský-básník. Sám mytus života Boleslava Jablonského pomáhal tomu, aby v něm byl spatřován prototyp básníka, jak si jej právě představovala sentimentální romantika měšťanská. Sličný, usměvavý jinoch, jehož ve.rše rády otiskovaly almanachy a časopisy mládeže a jenž v družině divadelních ochotníků upozorní na sebe v blízkosti Tylově a Máchově, získá lásku dívky z přední vlastenecké rodiny a má dosti od· vahy přiznati se ke své Angelině Marii v básních zřejmě prožitých a plných krve, citu, něhy, prostřednictvím jejichž se dorozumívají milenci, jako později "Večerními písněmi" neb "Pohádkou má· je". Ale vstoupí do řádu sv. Norberta a rozloučí se s milenkou coram publico s velkým lyrickým gestem jako Abelard s Heloisou, který shledání dvou srdcí nikdy nezapomínajících klade do nebeského Elysia, uče při tom platonské moudrosti o věčnosti lásky. Stává se knězem a mnichem ne,· méně horlivým než býval vlastencem a milovní· kem a i v literatuře spojí s větším štěstím než Kollár a Čelakovský lyrisffi'us s homiletikou ŕ ve velkém cyklu "Moudrosti otcovské" zůstává kazatel s básníkem v rovnováze. 105