Anima pia Nejmilejší ze svých básnických sbírek, "Ohlas písní českých", nad nímž se klene jasná pohoda jihočeského domova v Pošumaví, věnoval Fr. L Čelakovský "památce neocenitelných a příliš brzce z tohoto života vykročivších přátel·krajanů", Josefa Vlastimila Kamarýta a Josefa Krasoslava Chmelenského. Tím dal pokyn mladé novočeské romantice, aby nad předčasnými jejich hroby konala za měsíčních nocí onu elegickou bohoslužbu, jejíž ritus pro sentimentální století vypracoval Klopstock v slavné ódě "Die, friihen Griiber". A skutečně oběma, duchovnímu pěvci a panenskému básníku, připadla v národním obrození tragická úloha "mladistvých mrtvých" a zůstávala jejich údělem, dokud u brány nevelkého literárního hřbitůvku českého v noční hlídce tyto dva nevinné a cudné cherubíny s úsměvem kolem čistých úst nevystřídal zamračený padlý seraf s bleskem ve chmurném pohledu, K. H. Mácha .Dnes, o stém výročí Kamarýtovy smrti, jest i jeho jméno, známé leda z literárně-historických učebnic, "vyhasla ohně kouř, slitého zvonu hlas", a stane-li poutník II jeho honosného, vysokého sarkofágu na krásném hřbitově táborském, vhodného spíše pro zámožného měštěnílll81 ncb císařského úředníka, nepomyslí si, že tu, naproti svému malebnému působišti klokotskému, odpočívá šest· atřicetiletý lyrik, jihočeský venkovan v kněžské klerice, o němž vypráví jeho staromódní životopisec: "Prolézati v potu tváři strmé skály klo ·7 99