tečné a bohatýrské oběti ve prospěch nadosobního celku národního; pranic toho nezmenšuje okol· nost, že všickni hrdinové eposu, položeného do velké doby Napoleonovy, tábor ,soplicovský i horeszkovský, náleží jediné společenské třídě, arciť pro starou Polsku typické, drobné šlechtě statkářské - Mickiewicz udeřil skutečně v samé "centrum polszcyzny". Národní klasičnost, toť cíl dosažený v posledním a nejmohutnějším básnickém výtvoru Adama Mickiewicze, který ještě ne· dlouho před tím s vášní a v křečích drážd' anských "DzÍJadů" hledal národnost v romantice visionářské a fantastické, v titanismu výjimky a prokletí, v ekstatičnosti, jež, dobývajíc nebe a vyzývajíc peklo, opouští zemi. Zde povzbuzuje země své syny, aby se poznáváním a prožíváním skutečnosti učili lásce ke všemu stvoření a posléze oddané pokoře před Stvořitelem. Národní klasičnost! Jak se k veledílu, nskutečňujícímu tento ideál, postavilo básnictví české, jemuž již Jungmann vytkl v jeho dětinských le.tech stejný estetický cíl, aby se pak k němu po mnohých oklikách a nedorozuměních vraceli stoupenci "Máje", "Ruchu" a "Lumíra", a aby posléze příkrý a často nespravedlivý jejich kritický soudce a odpůrce určil za metu slovesného úsilí v Čechách prahnouti po skutečné klasičnosti, prodírati se k pravé národnosti a kombinovati oba požadavky ve výsostnou synthesu krásy, opravdovosti a síly? Nuže, čím byl Mickiewiczův "Pan Tadeáš" naší básnické minulosti a k čemu nás umělecky a národně zavazuje pro budoucnost? Zní to jako paradox a přece to vyjadřuje zcela 92