"Pan Tadeáš" a české hásnictví Uprostřed měsíce únoJ.'la. 1834 dopsal šestatřicetiletý Adam Mickiewicz "na pařížské dlažbě", an z města slyšel "pustou vřavu zníti, lži, kletby, reptání snah nesplněných a pozdní žel i sváry vyvržených", dvanáctou knihu svého "Posledního zájezdu na Litvě", označenou i vyzníVlající heslem tak vyznamným v době politického zoufalství a emigrantských nejistot "kochajmy si~", a dnes celý vzdělaný svět polský vzpomíná s nadšenou vděčností tohoto velkého básnického výročí. Jeť "Pan Tadeáš" nejskvělejším pří. nosem národního genia polského do klenotnice světové poesie. Jenom Goethův "Heřman a Do· rota" a Mistralova "Mireio" se mohou s ním v novodobé tvorbě básnické měřiti slunnou předmětností, klidnou monumentalitou, teplem názoru, krátce onou klasičností, která dovede dodati všed· nímu životu posvěcení věčného a povznésti idylu, podmalovanou tragicky, k podobenství nejtypičtějšího osudu lidského. Ale starolitevská selanka Mickiewiczova, nikoliv náhodou zrozená v cizině z vášnivé touhy po domově a z věrné lásky k otčině, jest zároveň dokonalým vtělením národního ducha polského, věnčeného "z rukou žnečky chrp modrým květem a proutkem barvínku". Minulostí v sobě uzavřenou a kulturně jednotnou prosvítá tu nejen ve zkratce synthesa polských dějin, ale i sama podstatla odvěkého polství, vysilujícího se sice v neplodných, ba samovražedných zápasech stran, vzchopujicího se však přece na konec k sta· 91