a vyčítavě k elegické řadě topolů na okraji Ústředního hřbitova. * V literatuře jako ve výtvarném umění, které na brněnské půdě nebývalo nikdy domovem, hledá město Brno stále ještě mistry, kteří by ztělesnili jeho duši, ruacházejíce v ní prvky monumentality a snad i tragiky; letopisné a mravoličné dokumenty, láskyplné záznamy dojmů a nálad, osobní projevy je.dnotlivců, nezařazených do hromadného celku, jsou k tomu leda náběhy. Jeť české kulturní Brno město zcda mladičké, téměř bez tradice, které se teprve hledá, a nadto opojeno dneškem zapomíná včerejška, jenž byl chudý a šerlivý. Z tohoto jinošského pocitu temení bezohledná a přímočará výbojnost v některých oborech na př. v puristické architektuře užitkové a v hudebních snahách mladší pojanáčkovské školy skadatelské, takže v lecčems již dnes Brno předhonilo Prahu, nikterak se nedávajíc brzditi minulostí. I jeho postup vrouben jest mladistvými hroby a nenaplněnými nadějemi, i ono si uvědomuje typickem českou zkušenost popřevratovou, že v lecčems přecenilo své síly a že si uložilo rytmus příliš rychlý. Není doposud tím, po čem toužilo ve chvílích sebedůvěry la sebeopojení, srdcem - a nejenom správním centrem - celé Moravy; ani stará Praha ani mladá Bratislava mu nemíní popřáti krásného úkolu, aby se opravdu stalo mostem k slovanskému východu; živel německý, velmi sebevědomý, brání se stále tomu, aby s českým Brnem vstoupil vagón, jehož účastníci se navzájem plně a klidně uznávají. 89