se zde po léta krčí ten, kdo jest beze sporu největším mezi básníky brněnskými. Petru Bezruči nedalo Brno ani básnického podnětu, ani látkového obohacení; kde jen může, prchá z města, .ahy si vydechl bud' na révorodém Slovácku, nebo na Gruni šumném jediném, nebo v ústraní Branky pod Hradcem. Těsněji nebo vzdáleněji lnou k němu jeho literární přátelé z "Moravského kola", většinou také Brňané podle náhody pobytu, nikoliv podle nutnosti tvorby. Z nich Otakia:r Bystřina, hanáckoslovácký šprýmař, dopil a dožertoval; E. Sokol, věrný žák Mrštíkův a pokračovatel Merhautův, nesměl dopřísti do konce problematiku svých sociálních románů s brněnským pozadím; Viktor Kamil Jeřábek líčí však neún:avně dále, jak blízkost Brna rozkládá nejenom svéráz, ale i mravy venkova; Jaroslav Marcha bloudí ve svých prostých a vonných obrázcích z lesů a pasek i'ako myslivec impresionista brněnským okolím, kdežto mladší z této vrstvy, veršující Oldřich Zemek a kronikář'ský Pavel Fink, vytrvale vzpomínají na hrdinský úsek své legionářské minulosti, čerpajíce z ní vzněty spravedlnoSlti a národní energie. Tichounký jako cvrčkova píseň na souvrati jest sourodý lyrický doprovod této prózy "Moravského kola": oba skromní veršovci, Stanislav Cyliak i Josef Cipr, jsou Brňany právě jen podle bytu a volby; křesťanská básnířka Věra Vášová, Pražanka rodem, teprve hledá rytmickou rovnomocninu pro stříbrnou melodii svého světlého nitra. Impresionisté objevili duši brněnského kraje, brněnské přírody, expresionisté prohlásili sebe 87