u Jaroslava Vlčka, který nejhodnotnější svazek svého životního díla věnoval památce Josefa Dobrovského a zároveň osvícenskou vědu českou XVIII. stol. rehabilitoval způsobem nadšeně oslavným. Jejich názory pak s lidovou výmluvností a přesvědčivým důrazem zpopularisoval v knihách, v brožurách i v časopisech Jan Herben a zvláště proti srsti moravské tradici se při svém vyvmcení jsoucnosti sv. Jana kryl rád autoritou Dobrovského. Z těchto bojů a sporů, které dávaly nový směr českým vědám duchovním, doléhaly na Moravu a do Brna jenom vzdálené vlny, a i hlavní středisko naukového života brněnského, "Časopis Matice Moravské", dlouho zůstávalo v rukách staromilců a tradicionalistů; ano, nově vzniklo právě na brněnské půdě nové ohnisko filosofie vědy a kritiky katolické, revue "Hlídka", jejíž ctihodný redaktor, učený benediktin P. Pavel Vychodil, zůstává s mladšími učenci-kněžími P. Aloisem Langem a P. Emanuelem Masákem, důsledným strážcem gotických hodnot myšlenkových v Brně. Pouze pomalu se dostávali k naukovému vůdcovství v Brně žáci kritického realismu pražského a v duchu své školy podrobov:aJi neúprosnému a zdůvodněnému soudu činnost a směr tehdejší vědecké Moravy, až se posléze ujali i vedení "Časopisu Matice Moravské". Někteří z nich, na př. filolog Frant. Če,rný a historik Ladislav Hofman, posvětili svými podněty naukový ruch v Brně a svými těly Ústřední hřbitov brněnský, jiní, dnes také již mrtví, s profesory Stanislavem Součkem a Bohumilem Navrátilem v popředí, se vzdělali 79