V čem byla sláva a moc premonstrátů zábrdovských, v čem cisterciaček starobrněnských? Nevíme a nikdy se toho nedozvíme~ tohoto tajemství Brna středověkého. Jenom dvě kongregace vtiskly na staletí dnešnímu životu v městě svou pečeť: jesuité a .augustiniáni~ dávno opustivší 'Svá původní sídla. Oni to byli~ kdož dovedli školství, vědu a literaturu v Brně nerozlučně připnouti ke svým konventům a ludržeti otěže v rukou, dokud jich prudce nevy,trhl politický a myšlenkový liberalismus. Avšak právě jejich letopisy, které sahají až do našich dnů, prozJ:1a2ují, kolik osobní hořkosti,kolik osudového zklamání, kolik zrazeného individualismu typických moderních intelektuálů se bouřilo a reptalo pod kolektivní sutanou řádovou. Tragickými hrdiny myšlenkového Brna jsou tři velcí augustiniáni starobrněnští: prudký filosof se socialistickými tuchami a proticírkevními sklony, František Mrutouš Kláce1; zamlklý biolog v cele klášterní, Řehoř Mendel, nadobro zbavený radosti ze soustarvného experimentování a ze štěstí vědecké resonance; pudový me· lodik horké lidové krve Pavel Křížkovský, odsouzený na konec duchovní vrchností proti své vůli výhradně k hudbě církevní. A ve vzpomínce na ně připadá nám, že nejen na vojenském Špilberku, ale i Dia biskupském Petrově sídlili - a ještě dlouho po zhrOlUcení metternichovského Rakouska - žalářníci svobody a rozvoje. * Když před sto lety Josef Dobrovský dokonal ve starobrněnském klášteře u Milosrdných bratří, 71