Církevní vláda nad dušemi, tak příznačná pro české i německé Brno od XIV. do XIX. století, neměb nikdy sídla na Petrově, na pohled tolik symbolickém a přece nadaném biskupskou, ni· kterak svrchovanou mocí teprve stopadesát let. Zato krouží duch 'Staré katolické kultury v ně· kdejších sídlech řádových, v chrámech dávno zastavených a v konventech namnoze zrušených. Někde přetvořilo panovačné baroko svou pom· pesní vůlí stavební odkaz gotiky, jako zcela přehodnotilo její náboženskou tradici: změnilo k ne· poznání kostel dominikánský na jednom z nejrušnějších a nejlidovějších míSJt brněnských; vnutilo svůj výmluvný vzlet vnitřku svatotomášského chrámu i svůj ukázněný smysl pro pádnou vážnost proporcí jeho půvabnému průčelí; naplnilo svatyni u minoritů, střeženou sochami talk důraznými, fluidem rafinované tmy a smyslného tajemství. A přece - právě na křižovatkách tržní a pouliční vřavy - pozve stará meditativní zbožnost gotická do svého neočekávaného ústraní. Poloznatelné a v detailech graciosní fresky v ambitech minoritských, světlé ticho mezi štíhlými pilíři a pod vzdušným žebrovím křížové chodby kdysi dominikánské a především obě staré gotické svatyně z dob stavebního rozkvětu brněnského, přísně :temný kostel při "klášteře králové" na Starém Brně a důstojně klidný městský chrám sv. Jakuba vyprávějí o Brně gotickém, mezi nímž a přítomností není souvislosti ni nejskromnější. O čem přemýšleli, čím se zabývali, na čem se vzdělávali členové žebravých řádů, dominikáni, františkáni brněnští, karťuziáni z Králova Pole? 70