"brusičskou strojeností jazyka daleko předstihl své současníky i generace pozdější". Rád bych právě o něm vyslechl 'soud Jana Mukařovského. Ježto závěrečný článek sborníku z pera Mil. Weingarta, Zvuková kultura českého jazyka, postřehy, příkl.8Jdy i podněty neobyčejně bohatý, se z celkového rámce programního spisu vlastně vymyká, vyvrcholuje statí Mukařovského významná ta publikace, která zvířila tolik prachu, podobna pmdkému větru, vpadnuvšímu do tišiny. Úvaha Mukařovského se snad vzdaluje nejvíce od zásad i prakse dosavadní kritiky jazykové, prováděné filology, zároveň se však nejtěsněji blíží otázkám a potřebám litemtury živé. Nerozevíralať se propast jenom mezi současným životem a jazykem, ale také mezi současnou literaturou a jazykově. dou. Že ji hnutí, vedené Pražským linguistickým kroužkem, chce překlenouti, že touží jazykovědce z přísných aristarchů, kteří básníky pronásledují, proměniti v rádce, vykladače, pomocníky tvůrčích umělců slovesných, že jazykovou kritiku, tak dlouho pedantickou a úzkoprsou, míní kombinovati se soudem a výkladem estetickým, musí býti vítáno i těm, kdož nemohou souhlasiti se všemi ná· zory, pronesenými v díle Správná čeština a jazyková kultura, ani se způsobem jeho polemiky. Již není sporu, že tato publikace zaJhajuje v otázkách jazykové kultury období nové. (1933.) 64